Az alapozás után elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amit mindenki a legjobban vár: amikor a szerkezet ténylegesen a helyére kerül, és elkezd hasonlítani arra, amit a terveken láttunk.

 Az Aranypatkó Lovardában végzett Nádland-munkánk során számos izgalmas tapasztalat gyűlt össze, amiket most megosztunk veletek.

Oszlopok felállítása

A masszív 12x12 cm-es oszlopokat a bebetonozott H-elemekhez rögzítettük. Ez önmagában komoly feladat volt: két ember kellett minden oszlophoz, mert nemcsak a súly számít, hanem a pontos beállítás is. A vízmérték itt a legjobb barátunk lett – ha egy oszlop akár csak néhány fokkal is dől, az egész fa kocsibeálló torzulhat. A vas H-elemek és a faoszlopok közé méretre szabott gumilapokat helyeztünk, hogy extra védelmet adjanak a nedvesség és a súrlódás ellen, és így meghosszabbítsák a szerkezet élettartamát.

Victor kocsibeálló telepítés kezdésse

Tanulság: mielőtt rögzítenél, mindig nézd át az összes oszlop helyzetét, mert utólag sokkal nehezebb javítani.

Felső gerendák és apró meglepetések

Amikor a hosszanti gerendák felkerültek, jött az első érdekesség: menet közben derült ki, hogy néhol ráhagyás van az anyagon, így bizonyos részeknél a túllógásokat le kellett vágni. Ez nem hiba, inkább biztonsági ráhagyás, de érdemes számolni vele: mindig legyen kéznél fűrész, mert apró igazításokra szükség lehet.

Ekkor kezdett kibontakozni a Victor kocsibeálló végleges formája, ami azonnal bizalmat keltett: erős, stabil és tartós.

A fa sajátosságai, természetessége

Aki dolgozott már fával, tudja: minden darabnak megvan a maga karaktere. Előfordulhatnak rajta repedések, csomók – ahogy egy újépítésű háznál is repedhet a frissen vakolt fal. Ez teljesen természetes, és nem befolyásolja a tartósságot.

A szerkezet impregnált fából készül, (impregnálással kapcsolatosan lásd korábbi írásunkat: LINK) amely önmagában is jól bírja az időjárást. Mi azonban minden esetben javasoljuk a lazúros festést, mert ez plusz védelmet ad az UV-sugárzás, az eső és a fagy ellen, miközben kiemeli a fa szépségét.

kocsibeálló építés, telepítés

A tetőszerkezet építése

A keresztlécek és a tartós polikarbonát tető (ez nem azonos a kamrás polikarbonát lemezzel, ami hasonlóan tartós, de jóval drágább megoldás) felhelyezése a projekt látványos része volt. A tető megfelelő lejtést kapott, hogy az esővíz könnyen elfolyjon, ne terhelje feleslegesen a szerkezetet.

Mennyi időt vett igénybe?

Betonozás: kb. 4 óra alatt elkészült

Beton száradása: 1 nap

A kocsibeálló felépítése: 2 főnek kb. 4–5 óra

Összességében tehát egy ilyen Victor autóbeálló, ami fedett pihenőhelynek is használható, 2 nap alatt teljesen kivitelezhető, ha a beton száradását is beleszámítjuk. Maga az építés gyorsan halad, a legtöbb időt az előkészületek és az alapozás igénylik.

A Victor kocsibeálló felépítése közben megtapasztaltuk, hogy minden projekt tartogat meglepetéseket – legyen az egy kis anyagráhagyás vagy a fa természetes repedései. Ezek azonban nem hibák, hanem a munka velejárói. A lényeg, hogy a szerkezet stabil legyen, a faanyag megfelelő védelemmel legyen ellátva, és a végén olyan építmény szülessen, ami hosszú távon szolgálja a közösséget.

kocsibeálló felépítése kész

Az Aranypatkó Lovardában nem csupán egy kocsibeálló épül, hanem egy pihenőhely a szülőknek, akik innen kényelmesen figyelhetik gyermekeik lovaglóóráit. És ez az, ami igazán értelmet ad a befektetett munkának.

 

Top 5 tanács saját építőknek

  1. Ne kapkodj a kitűzésnél!
    Mérj többször, ellenőrizd átlósan is – kemény, egyenetlen terepen minden centi számít.
  2. Készülj vágásokra.
    A faanyag néhol ráhagyással érkezik, így a túllógásokat helyben kell igazítani. Legyen nálad megfelelő szerszám.
  3. Fogadd el a fa természetét.
    Repedések, csomók előfordulnak – ez nem hiba, hanem a fa természetes sajátossága. Impregnált, de lazúrral festve hosszabb életű és szebb lesz.
  4. Legyen betonból tartalék.
    Az elméleti számolás és a gyakorlat eltérhet. Számolj inkább többel, nehogy munka közben fogyj ki.
  5. Tapasztalt kézre bízd az alapozást és a felépítést.
    A kocsibeálló stabilitása nemcsak az alapozáson, hanem a teljes szerkezet összeépítésén múlik. Ha nincs rutinod, jobb szakemberre bízni mind az alapozást, mind a felépítést – így biztos lehetsz benne, hogy minden pontosan a helyére kerül. A jó hír, hogy a folyamat látványos részeinél – amikor állnak az oszlopok, illeszkednek a gerendák és felkerül a tető – te is aktívan részt vehetsz, így élményként kísérheted végig, hogyan készül el a saját kocsibeállód.
  6. Anyagvédelmi tippek
  • Gumilap a H-elemnél
    A vas H-elemek és a faoszlop közé mindig érdemes méretre szabott gumilapot tenni. Ez csökkenti a közvetlen érintkezést, védi a fát a nedvességtől, így hosszabb élettartamot biztosít.
  • Lazúros kezelés
    Bár az oszlopok impregnáltak, a kültéri faanyagnak plusz védelmet ad a rendszeres lazúrozás. Ez óv az UV-sugárzástól, az esőtől és a fagytól, miközben szebbé is teszi a felületet.
  • Ereszcsatorna kialakítása
    A tetőről lefolyó esővíz ne áztassa a szerkezet lábazatát! Egy egyszerű ereszcsatornával vagy vízelvezetővel megakadályozhatod, hogy a nedvesség károkat okozzon.
  • Rendszeres ellenőrzés
    Évente egyszer érdemes átnézni a csavarokat, kötőelemeket és a fa állapotát. A kis javításokkal megelőzhetők a nagyobb károk.

Miért választják a vásárlók a Nádland kocsibeállóit?

Sokan már nemcsak egyszerű autóbeállót, hanem dupla kocsibeállót tárolóval ellátott nyitott garázst is tőlünk rendeltek. Vásárlóink értékelik, hogy a Victor kocsibeálló 12×12 cm-es oszlopokkal, tartós polikarbonát tetővel és gondosan válogatott, impregnált faanyagból készül. Ez a stabilitás és időtállóság az, ami kiemeli a Nádland kínálatát a piacon.

Nézd meg teljes kocsibeálló kínálatunkat és találd meg a számodra legmegfelelőbb megoldást!