Mi is így tettünk a Victor kocsibeállóval. Lovardába telepítettük, pihenőhelyként. Itt nem autók, hanem a gyermekeikre várakozó szülők fognak helyet foglalni alatta, hogy a pályához közel, de mégis eső- és napvédett helyről figyelhessék csemetéiket, ahogy hétről- hétre egyre ügyesebben maradnak nyeregben.

A kitűzés fontossága
A helyszín kiválasztása után a legelső és legfontosabb feladat a pontos kitűzés. Nem elég csupán az építmény hosszúságát és szélességét lemérni, és így kitűzni az oszlopok helyét, hanem átlósan is ellenőrizni kell a méreteket. Fontos, hogy minden oszlop derékszöget zárjon, hisz így lesz az egész szerkezet stabil. Ez az a pont, ahol a precizitás aranyat ér.

Acél lábak a stabilitásért és a fa védelméért
Ne feledd: a fa oszlopokat mindig védeni kell a talajnedvességtől, ezért ezeket minden esetben acél tartó szerkezetbe helyezzük. Az acélból készült, időjárásálló H-elemek egyik előnye, hogy tartós stabilitást adnak az egész szerkezetnek, emellett kiemelik az oszlopokat a földből, így a fa nem érintkezik a talajjal. Ehhez a lapraszerelt kocsibeállóhoz 6 darab 12 x 60/30 cm-es acél H-elemet betonoztunk le, amelyek a 12 cm x 12 cm-es fa oszlopokat fogják tartani.

Alapozás
Ha az oszlopok helyével megvagyunk, akkor jöhet az alapozás. Egy kocsibeálló stabilitása és élettartama nagyban függ attól, hogy mennyire precízen készül el az alapozás. Első lépésként a H-elemekhez 40×40×60 cm-es gödröket ástunk. Ez az előzetes számításaink szerint kb. 96 liter (kb 140kg) betont jelentett volna lábanként, ami összesen kb. 600 liter, kb 840kg, de ténylegesen ennél valamivel kevesebb kellett: a valóságban 3,5 zsák 25 kg-os készbeton elegendő volt egy-egy H-elem bebetonozásához. Ez azt jelenti, hogy a 6 oszlophoz összesen kb. 21 zsák, azaz 525 kg beton kellett, ami kb 400 liter. Ezzel a mennyiséggel is nagyon erős betontesteket tudtunk készíteni. A betonozásnál figyelni kell arra, hogy a beton teljesen körbefogja a H-elemet, és ne maradjon közte üreg, vagy légrés.
Tipp: kiásás után mindig mérj újra, mert a föld hajlamos „csúszni”, így könnyen lehet pár centis eltérés.

Szakemberrel gyorsabb
A kitűzést és az alapozást érdemes szakemberre bízni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, akkor akár több napot is szánni erre. A szerelési útmutató alapján bárki, akinek van egy kis kézügyessége, meg tudja ezt csinálni, de azért elsőre elég sok macera és újratervezés szükséges ahhoz, hogy tényleg precíz legyen az alap.

Gondoskodj a föld elhordásáról
Apróságnak tűnik, de hamar problémává válhat: hová teszed a kiásott földet? Érdemes előre megtervezni az elszállítást vagy az újrahasznosítást a kertben.

A következő részben beszámolunk arról, hogy alakult szerkezet felállítása és a tető építése – mire érdemes figyelni ezekben az etapokban és ez mennyi időt vesz igénybe. Addig is, ha te is gondolkodsz lapraszerelt kocsibeálló telepítésén, jegyezd meg a legfontosabb tanulságot: az alapozásnál nincs helye kompromisszumnak.







