Mi is így tettünk a Victor kocsibeállóval. Lovardába telepítettük, pihenőhelyként. Itt nem autók, hanem a gyermekeikre várakozó szülők fognak helyet foglalni alatta, hogy a pályához közel, de mégis eső- és napvédett helyről figyelhessék csemetéiket, ahogy hétről- hétre egyre ügyesebben maradnak nyeregben.

alapozás Victor kocsibeálló, útmutató

A kitűzés fontossága

A helyszín kiválasztása után a legelső és legfontosabb feladat a pontos kitűzés. Nem elég csupán az építmény hosszúságát és szélességét lemérni, és így kitűzni az oszlopok helyét, hanem átlósan is ellenőrizni kell a méreteket. Fontos, hogy minden oszlop derékszöget zárjon, hisz így lesz az egész szerkezet stabil. Ez az a pont, ahol a precizitás aranyat ér.

kitűzés fontossága

Acél lábak a stabilitásért és a fa védelméért

Ne feledd: a fa oszlopokat mindig védeni kell a talajnedvességtől, ezért ezeket minden esetben acél tartó szerkezetbe helyezzük. Az acélból készült, időjárásálló H-elemek egyik előnye, hogy tartós stabilitást adnak az egész szerkezetnek, emellett kiemelik az oszlopokat a földből, így a fa nem érintkezik a talajjal. Ehhez a lapraszerelt kocsibeállóhoz 6 darab 12 x 60/30 cm-es acél H-elemet betonoztunk le, amelyek a 12 cm x 12 cm-es fa oszlopokat fogják tartani.

gödör ásás a H elemek betonozásához

Alapozás

Ha az oszlopok helyével megvagyunk, akkor jöhet az alapozás. Egy kocsibeálló stabilitása és élettartama nagyban függ attól, hogy mennyire precízen készül el az alapozás. Első lépésként a H-elemekhez 40×40×60 cm-es gödröket ástunk. Ez az előzetes számításaink szerint kb. 96 liter (kb 140kg) betont jelentett volna lábanként, ami összesen kb. 600 liter, kb 840kg, de ténylegesen ennél valamivel kevesebb kellett: a valóságban 3,5 zsák 25 kg-os készbeton elegendő volt egy-egy H-elem bebetonozásához. Ez azt jelenti, hogy a 6 oszlophoz összesen kb. 21 zsák, azaz 525 kg beton kellett, ami kb 400 liter. Ezzel a mennyiséggel is nagyon erős betontesteket tudtunk készíteni. A betonozásnál figyelni kell arra, hogy a beton teljesen körbefogja a H-elemet, és ne maradjon közte üreg, vagy légrés.
Tipp: kiásás után mindig mérj újra, mert a föld hajlamos „csúszni”, így könnyen lehet pár centis eltérés.

 

reflex gumilap a H-elem és a fa oszlop közé

Szakemberrel gyorsabb

A kitűzést és az alapozást érdemes szakemberre bízni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, akkor akár több napot is szánni erre. A szerelési útmutató alapján bárki, akinek van egy kis kézügyessége, meg tudja ezt csinálni, de azért elsőre elég sok macera és újratervezés szükséges ahhoz, hogy tényleg precíz legyen az alap.

alapozás, betonozás H elemek kocsibeállóhoz

Gondoskodj a föld elhordásáról

Apróságnak tűnik, de hamar problémává válhat: hová teszed a kiásott földet? Érdemes előre megtervezni az elszállítást vagy az újrahasznosítást a kertben.

betonozott H-elemek kocsibeállóhoz

A következő részben beszámolunk arról, hogy alakult szerkezet felállítása és a tető építése – mire érdemes figyelni ezekben az etapokban és ez mennyi időt vesz igénybe. Addig is, ha te is gondolkodsz lapraszerelt kocsibeálló telepítésén, jegyezd meg a legfontosabb tanulságot: az alapozásnál nincs helye kompromisszumnak.